Followers

Thursday, 22 March 2012

TANDA-TANDA MENJELANG AJAL

Tanda hari ke 100 sebelum kematian
Ini adalah tanda pertama dari ALLAH SWT kepada hambanya dan hanya akan di sadari oleh mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang islam akan mendapat tanda ini hanya saja mereka menyadari atau tidak. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu ashar, seluruh tubuh yaitu dari ujung rambut hingga ke ujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil, contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan -akan bergetar…… Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka yang sadar dan berdetik dihati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sadar akan keha! diran tanda ini.
Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang manfaat. Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati
  • Tanda hari ke 40 sebelum kematian
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu ashar, bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas arash ALLAH SWT, maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan- akan bingung seketika.
Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.
  • Tanda hari ke 7 sebelum kematian
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesaktian dimana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan… 



  • Tanda hari ke 3 sebelum kematian
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita yaitu diantara dahi kanan dan kiri, jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti…. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi…
Telinganya akan layu dimana bagian ujungnya akan Beransur- ansur masuk ke dalam… Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakan…
  • Tanda hari ke 1 sebelum kematian
dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu ahsar keesokan harinya
  • Tanda terakhir sebelum kematian
Akan terjadi keadaan dimana kita akan merasakan sejuk dibahagian pusat dan rasa itu akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian Halkum… Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimat SYAHADAT dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada ALLAH SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula… 




Monday, 19 March 2012

SELAMAT PEGANTIN BARU ACU .


  • acu dulu kow la teman tydo aku 
  • kow la yang suapkan aku makan bila aku kat umah kow
  •   aku la alasan kow ngn wak bile kow nak kuo ngn edy . 
  • rumah aku la tempat kow mengalirkan air mate bile kow gadoh ngan edy 
  • kita g kedai , g pasar same2 
  • kow la kakak ke2 yang aq ada . 
dan banyak lagi yang kita buat . kow dah macam kakak aku . sebab pe dulu akak sekolah luo , hbis sekolah je kerja dok umah sewa . so aku xde mase nak bermanje2 ngan kakak sendiri .  aku ingat lagi bile kow balik sekolah je mesti kow akan suapkan aku makan , bila kow makan aku akn makan . pas2 bila mak datang pagi2 umah kow nak buat kueh mesti aku ikut . dan aku akan sambung tydo kat sebelah kow .

tapi sekarang kow dah jadi milik orang . rase macam semalam je kow suap2 kan aku . rindu sangat . tak sia2 kan kow hbiskan air mate kow tok edy , last2nye dy la jodoh kow kan cu . lepas ny aku la yang akan suapkan anak kow bile dy nak makan . hahahaha aku pulak yang akan g rumah kow bile aku gadoh ngan boyprend . semoga jodoh kow ngan edy berkekalan hingga ke akhir hayat . aku xmampu nak bg hadiah mahal2 kat kow . ape yg kow nampk tu je la yg ada . sbb aq teringat 3minggu lpas kow penh ckp ngn aku kow nak buku isteri2 solehah . so aku tunaikan permintaan kow tu . 

tapi papehal cu . 
# selamat pegantin baru tok acu ara & edy #

Friday, 9 March 2012

aku dan ragam mereka .

salam semua warga bloger .
dah lame rasenye xupdate blog kan .
kat sini aku nak cite skit tentang budak2 rumah aku .
rasenye aku xpernah lagi perkenalkan dyorang kan . ny pertama kali kami duk same2 .
sbb pe sebelom ny kiteorang stay kat dalam kamsis , nak try hidup n ngn cabaran luo kami bersepakat
, bermuafakat , bertapa dan bersatu hati satu jiwa kami pilih lorong 6 umah ABANG SHUIB tok
jadi tempat tinggal tok semetara waktu .

sekarang ny dah bulan 3 , bulan depan dah bulan 4 , dan tak lame lagi kami akn hadapi final exam .
terase cepat sangat mase berlalu kan , tup tap tup tap dah nak sem 4 (mse tok kami prektikal)
susah wwoooo nak cari tempat LI , baru aku taw betapa susahnye nak dapat krje kalau xde kelulusan .
*aku bukan nak nak menghina dengan orang yang xde kelulusan , malahan aku jadikan dyorg ny
sebagai pencabar aku . bio aku lebey berusaha n rajin untuk timba ilmu lagi tinggi 

ape aku melalut ny , kite sambung cte yang sebenar ok .

ok ! dalam umah aku ny berpenghuni seramai 6orang (terasuk aku la heh).
ermm mase mula2 masuk tu , excited giler , semua nak bli , kemas umah tiap2 hari , masak pon air tagan sendiri , caya tak kami ? seronok nye .....
kate org dulu2 kalau gadis dah pandai masak boley kawin . eheeee sukenye .

 yea ! yea ! aku dah pandai masak , boley kawin . tapi ........ calon pulak xde . nasib la .

aissshhh ! melalut lagi aku neyh . Ya Allah asal lak gatal sangat aku neyh . pikir kawin je .
eheeee , tapi kadang2 tu la topik perbualan kami serumah , bila dah berborak pasal kawin ,
semua nye keluar , semuanye cite xnak kalah . kadang2 smpai beremosional , terjerit2 .

kelakar kan . lagi2 kalau tengok cite .... cite ... cite .... cite ape ek cm tajuk ais krim tu . 
atin ! cite ape tin ??? eh lupe plak atin xlayan cite2 cm tu dy layan hindustan je , nana ! cite ape na ?
kow kan suke tengok , kadang2 smpai kow jerit2 .. owhhh ... cite vanilla cokelat ea , eheee . sory lupe la .

fara... fara .. aku nak bluthoot lagu , tapi aku xnak lagu jayjay tau .. alaa yang selalu kow karaoke tu .
fara ny semua lagu dy taw , tpi yang bestnye nasyid pon dy layan .. baguskan ? syida ! kow dah makan ubat ke belom ? ? asal kow xmakan ????? kow nak kena pakse ngn aku ea ?? kow ny ! xsyg diri ke ? nanti kow sakit cm ne ? kow tu law sakit lembiiikkkkk jerrrkk . kesian aku tengok . aku bgtaw mak kow ! aku xkire ...
tengok arr t .. peah! peah ! tengok la syidaa ny dy xnak makan ubat , cube kow nasihat dy . kow kan sme cm dy , selalu diserang penyakit . tapi kow selalu makan ubat .

peah ! peah ! cam ne nanti kalau sem 5 kow dok umah lain , aku nak tinggal ngn spe law dyorg keluar ,  
selalu kow la peneman aku . jagan la cari umah lain , duduk ngan kiteorang je ea . aku janji jage kow bek2 taw , aku sayang kow . aku nak kite cam ny . 


I
I
V
 *peah ! peah ! aku nak kite cam ny taw

maaf yer xboley nak rotate la , kalau nak tengok gak senget kan lappy .






#syidaa nape muke kite  pelik ny ?






#dan ini la mereka a.k.a housemate aku .